مقالات

آیفون یا آنودایز؟

بدنه آیفون یا آنودایز؟

حتما تا به حال ظرافت و زیبایی بدنه آیفون و مک بوک توجه شما را به خود جلب کرده است. این حس لذت و تحسین به دلیل لایه‌ی آنودایز با کیفیت روی بدنه‌ی آلومینیومی آن‌ها است. اگر به اطراف خود بیشتر توجه کنید حتما نمونه‌های زیادی از قطعات آنودایز شده را می‌بینید.

پوشش آنودایز اما به غیر از ظاهر ویژه، فواید دیگری هم دارد. آلومینیوم خام بسیار نرم است و خش‌پذیری بالایی دارد. همچنین سطح آن حساس است و تاثیر عوامل محیطی و حتی جای تماس دست به راحتی روی آن باقی می‌ماند. با ایجاد لایه‌ی آنودایز روی آلومینیوم علاوه بر افزایش مقاومت سطح به خوردگی، مقاومت آن به سایش آن هم افزایش می‌یابد.

همگی در کتاب علوم دبستان خوانده‌ایم که روی سطح فلز آلومینیوم یک لایه‌ی اکسید محافظ طبیعی ایجاد می‌شود که از زنگ زدن (خوردگی آن) جلوگیری می‌کند. آنودایز دقیقا ایجاد همین لایه‌ی اکسیدی محافظ روی سطح آلومینیوم است. که به صورت کنترل شده روی سطح آن قرار می گیرد. مشخصات این لایه بر اساس کاربرد قطعه تعیین و ایجاد می‌شود. ضخامت لایه‌ی اکسید طبیعی شکل گرفته روی آلومینیوم در مقیاس چند نانومتر است. اما پوشش آنودایز استاندارد از حداقل 4 میکرومتر تا بیش از 100 میکرومتر قابل انجام است.

ساختار هگزا
ساختار شش وجهی انودایز

مورفولوژی و شکل لایه‌ی اکسیدی نیز بر اساس کاربرد قابل تغییر است. در استاندارد MIL-A-8625 آنودایز آلومینیوم به سه دسته طبقه بندی می شود: آنودایز با اسید کرومیک، آنودایز با اسید سولفوریک و هارد آنودایز دلایل آنودایز آلومینیوم انتخاب فرآیندهای فینیشینگ با توجه به هدف استفاده از آلومینیوم انتخاب می شود. در بیشتر کاربردها (بیش از 90%) یک ساختار شش وجهی روی سطح تشکیل می‌شود. که شامل انواع فرآیندهای پایه اسید سولفوریک می‌شود. و در باقی موارد که عمدتا در صنایع هوایی و به جهت افزایش مقاومت به خوردگی یک لایه‌ی بدون تخلخل اما با ضخامت کم‌تر ایجاد می‌شود که در فرآیندهای پایه اسید کرمیک انجام می‌شود. به این منظور قابلیت ها، مزایا و معایب هر فرآیند باید توسط صنعتگر شناخته شده باشد و با توجه به نیاز انتخاب شوند.

هگزا پوشش با دانش خود به کیفیت آنودایز بدنه آیفون رسیده است وتوانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند

مزایایی که آنودایز برای آلومینیوم ایجاد می کند شامل:

  1. افزایش مقاومت به خوردگی
  2. بهبود ظاهر تزئینی
  3. فراهم کردن رنگ‌های تزئینی خاص
  4. بهبود مقاومت به سایش
  5. بهبود چسبیدن رنگ
  6. بهبود اتصال با چسب
  7. بهبود لغزندگی
  8. فراهم کردن عایق الکتریکی
  9. ممکن کردن آبکاری‌های بعدی
  10. شناسایی ایرادهای سطح
  11. افزایش پراکنش (انتشار) نوری

3 نظرات در مورد “آیفون یا آنودایز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست اخیر

آیا سوال دارید؟

از تماس گرفتن با ما دریغ نکنید. ما تیمی از کارشناسان آماده گفتگو با شما هستیم.

09133198834

info@anodize.ir